چاپ     ارسال به دوست

دبیرکل شورای عالی عتف جزئیات برگزاری سومین نمایشگاه «تستا»را تشریح کرد.

 

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سومین دوره نمایشگاه تستا با هدف ارائه نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه سال ۱۴۰۰، برگزار می‌شود.

 

دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف، دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) اظهار کرد: بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار هرسال را با محوریت مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، این مساله حاکی از اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برای ایشان است. اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد دانش‌بنیان، رونق تولید و جهش تولید در طی سال‌های گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام رهبری در اکثر دیدارهای ایشان با مسئولان نظام و اقشار مختلف مردم مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر اساس شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تعیین سیاستهای تجاری‌سازی و کاربست دستاوردهای پژوهشی، انتقال و اشاعه فناوری در کشور، همچنین تعیین سیاست‌های لازم برای حمایت از فعالیت نهادهای مدنی و بخش غیر دولتی بر عهده دبیرخانه شورای عالی عتف گذاشته شده است. دبیرخانه شورای عالی عتف نیز در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین انجام وظایف خود از سال ۹۷ به برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) اقدام کرده است.

وی به برگزاری اولین نمایشگاه تستا اشاره کرد و گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی، به منظور شناخت و استفاده از قابلیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و تخصصی صنعتگران داخل کشور در زمینه تولید و ساخت مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز داخلی کشور، اولین دوره نمایشگاه تستا با همکاری دبیرخانه شورای عالی عتف و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری، همزمان با نوزدهمین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار» و ششمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» برگزار شد.

به گفته وی، در اولین نمایشگاه تستا، ۹۰۰ تقاضای فناورانه از سوی ۷۰ سازمان و شرکت ارائه شد که در نهایت منجر به انعقاد ۸۹ تفاهم‌نامه همکاری مابین ارائه‌دهندگان نیازمندی و شرکت‌های فناور شد.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری نمایشگاه تستا در دی ماه ۹۷ که در سطح ملی اولین تجربه در کشور بوده است و با توجه به بازخوردها و اخبار گسترده درخصوص نمایشگاه و همچنین پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظل العالی در راستای تحقق راهبرد رونق تولید و ارائه فهرست نیازهای بخش تولید و ابراز خرسندی ایشان در این خصوص و تصریح و تأکید بر حل مسأله از طریق انعکاس نیازهای اعلام شده به دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان با هدف رفع نیازها، در سال ۱۳۹۸ نیز دبیرخانه شورای عالی عتف در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده اقدام به برگزاری دومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) کرد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاریسازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۸، همزمان با بیستمین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» و هفتمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دومین دوره از نمایشگاه ۸۵ سازمان و شرکت در قالب سه نهاد شهرداری تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند که در مجموع بیش از ۶۰۰ نیاز فناورانه خود را در قالب مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز خود ارائه دادند.

وی تاکید کرد: کلیه دستگاه‌های مشمول موظف هستند مشکلات و نیازهای فناورانه خود را به همراه اهداف، نتایج مورد انتظار، استانداردها، ویژگی‌های مورد نظر و نحوه تأمین منابع مالی لازم از طریق سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) مستقر در دبیرخانه شورای عای عتف، به‌طور عام به فراخوان بگذارند.

دکتر رحیمی با بیان اینکه نمایشگاه ارائه نیازهای فناورانه، از نوع نمایشگاه‌هایی است که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس شناخته می‌شوند، گفت: نمایشگاه‌های معکوس، بر خلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات، خدمات و توانمندی‌ها اختصاص دارند، مبتنی بر تقاضای فناوری هستند و طی آن ظرفیت‌های توسعه و نیازهای یک بخش خاص در قالب نمایشگاهی به فعالان، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، استارتآپها و متخصصان حوزه معرفی و از آن‌ها خواسته می‌شود در یک بازه زمانی مشخص نوآوری‌ها و فناوری‌های خود را برای رفع نیازمندی‌های اعلام شده یا چالش‌ها و مسائل تبیین شده به برگزارکنندگان معرفی کنند. در این نمایشگاه‌ها شرکت‌های متقاضی، ظرفیت‌های توسعه‌ای و نیازمندی‌های فناورانه را مستند می‌کنند و آماده ارائه نیازمندی‌های فناورانه خود به صاحبان فناوری می‌شوند، سپس مقدمات برگزاری یک رویداد چندروزه انجام می‌‌شود.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت نمایشگاه‌های تقاضا محور، در ادبیات حوزه سیاست‌گذاری این نمایشگا‌ه‌‌ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و دارای اثربخشی بالا برای برقراری ارتباط و تعامل بین عرضه و تقاضای فناوری شناخته می‌شود. همچنین از قابلیت این نمایشگاه‌ها می‌توان برای فعال کردن ظرفیت‌های موجود در صنایع و رونق بخشیدن به فضای کسب و کار بهره گرفت. یعنی در صورت مدیریت صحیح بازار تقاضامحور از یک سو نیازمندی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی به انواع فناوری‌ها با اثربخشی بالاتری رفع شده و از سوی دیگر این ارتباط و تعامل باعث رشد و توسعه انواع شرکت‌های استارتاپی، دانش‌بنیان و حتی شرکت‌های بزرگ تولیدی می‌شود.

وی درخصوص اهداف و اثرات برگزاری نمایشگاه تقاضا محور تستا توضیح داد: در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌های ویژه نمایشگاه جهت ارائه به طرفین عرضه و تقاضا، حضور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و ۶ صندوق پژوهش و فناوری، در نظر گرفتن فضای مذاکرات B2B و مدیریت انعقاد قراردادها، برگزاری رویدادهای Reverse pitch، حضور کارگزاران فناوری در حوزه‌های صنایع حاضر در نمایشگاه و دعوت به حضور از تمامی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌های کشور و تمامی شرکتهای دانشبنیان را می‌توان از جمله مهمترین ویژگی‌های این نمایشگاه در سال ۱۳۹۸ دانست.

دکتر رحیمی در ادامه به سومین دوره نمایشگاه تستا اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی‌سازی بخشنامه ۱۳۱۲۵۲ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۸ ریاست جمهوری و با توجه به نتایج برگزاری دو دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و در راستای رفع چالش‌های شناسایی شده در زمینه برقراری ارتباط بین عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری در بیست و ششمین جلسه شورای عالی عتف، مورخ ۱۶/۰۴/۱۳۹۹ مقرر شد تا دبیرخانه شورای عالی عتف با همکاری دستگاه‌های اجرایی و با بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات، نسبت به ایجاد سازوکاری جامع، مناسب، پویا، هوشمند و یکپارچه برای اطلاع از نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌های اجرایی و جهت دادن فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه کشور به سمت نیازمندی‌های احصاء شده، اقدام کند و این ظرفیت را در قالب نمایشگاه دائمی و مقطعی تستا در اختیار ذینفعان قرار دهد.

وی گفت: سومین دوره نمایشگاه تستا با هدف ارائه نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه سال ۱۴۰۰، همزمان با بیست و دومین نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار» و نهمین نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران»، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن ۷ برگزار می‌شود.

نمایشگاه تستا ۱۴۰۰ با مشارکت دبیرخانه شورای عالی عتف، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود. در نمایشگاه امسال وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت جهاد کشاورزی بصورت دستگاهی حضور خواهند داشت و مجموعه نیازهای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را بصورت یکپارچه ارائه خواهند داد. همچنین پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و پژوهشگاه نیرو مجموعه نیازهای دستگاه‌های اجرایی مربوطه، به ترتیب وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو، را به فناوران و شرکت‌های دانش بنیان عرضه خواهند نمود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، شرکت راه¬ آهن جمهوری اسلامی ایران، هلدینگ صنایع شوینده، کانون صنایع لوازم خانگی، گروه صنعتی بارز نیز از جمله شرکتهای حاضر در نمایشگاه جهت ارائه نیازمندی‌های پژوهش و فناوری خود هستند. به علاوه، با توجه به اهمیت حمایت و تأمین مالی از تفاهم نامه‌های منعقد شده فی مابین عرضه و تقاضا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با هدف پشتیبانی مالی در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

به گفته دکتر رحیمی، مخاطبان نمایشگاه تستا را محققان، پژوهشگران و عرضه کنندگان فناوری در قالب‌های حقوقی دانشگاه، مرکز و مؤسسه آموزش عالی، مرکز رشد و پارک علم و فناوری، پژوهشگاه، پژوهشکده، مؤسسه پژوهشی، مرکز پژوهشی و شرکت دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند.

 

 

يکشنبه ١٤ آذر ١٤٠٠ / شماره : ١٩٨ /  تعداد نمایش :319