چاپ     ارسال به دوست

وزیر علوم در جمع مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها روابط عمومی ها تاریخ نگاران و فرهنگ سازان جوامع بشری هستند.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر نقش روابط عمومی ها در ایجاد قدرت نرم برای کشور و هویت سازی گفت: روابط عمومی ها تاریخ نگاران و فرهنگ سازان جوامع بشری هستند.

 


 

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که امروز دوشنبه با حضور مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در محل سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد؛ اظهار داشت: کار روابط عمومی‌ها سازندگی، باورسازی و هویت‌سازی است.

بیان نقش روابط عمومی ها در فرهنگ سازی و هویت سازی

وی با بیان اینکه یک خبر از موفقیت علمی یک استاد به عنوان یک الگو، می‌تواند انگیزه یک دانشجو را چند برابر کند، گفت: بنابراین کار روابط عمومی‌ها سازندگی و جریان‌سازی است که این کار بسیار مهمی است که توسط روابط عمومی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها با جریان‌سازی که ایجاد می‌کنند بستر را برای پذیرش کار خلاقانه، حکیمانه و فناورانه مهیا می‌کنند.

دکتر زلفی‌گل افزود: اینکه نیروهای روابط عمومی می‌توانند موفقیت‌های دانشجو، دانشمند و پژوهشگران را در سطح جامعه منتقل کنند، یک نوع حس خودباوری ایجاد کرده و اقدام بسیار ارزشمندی انجام شده است.

وزیر علوم خطاب به مدیران روابط عمومی آموزش عالی گفت: نقش روابط عمومی‌ها تاریخ نگاری است. شما تاریخ را ثبت می‌کنید و زمانی که به عنوان مثال به خبر فناوری خاصی که ظهور پیدا کرده اشاره دارید در واقع تاریخ نگاری کرده‌اید.

وی تاکید کرد: در نتیجه جریان‌سازی که روابط عمومی‌ها دانشگاه‌ها ایجاد می‌‌کنند، بستر برای کار حکیمانه و عاقلانه در جامعه فراهم می‌شود.

وزیرعلوم گفت: روابط عمومی‌ها اگر تصمیم‌گیر هم نباشند تصمیم‌ساز هستند و در تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان از طریق انعکاس دستاوردها، موفقیت‌ها و ضعف‌ها و کاستی‌ها نقش دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری از روابط عمومی‌های دانشگاه‌های کشور خواست از کیان آموزش عالی کشور با خبررسانی شایسته و توام با صداقت دفاع کنند.

وی ادامه داد: اما این موضوع به این معنا نیست که همواره حالت تدافعی داشته باشند، بلکه باید اقدامات ایجابی خلاقانه در معرض نمایش گذاشتن داشته‌ها و توانمندی‌های خود زمینه بروز و ظهور هر چه بیشتر آن را فراهم آورند.

تاکید بر آموزش مستمر به متخصصان و کارشناسان روابط عمومی

وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش نیروهای روابط عمومی در جهت تخصصی شدن باید جدی گرفته شود، اظهار داشت: آگاهی نداشتن موجب مرگ جسمی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره در جامعه می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم کارگاه های آموزشی روابط عمومی با بهره گیری از اساتید صاحب نام و افراد با تجربه برگزار شود.

وی در پایان توصیه کرد: از ظرفیت صدا و سیما برای انعکاس اخبار روابط عمومی و معرفی مشاهیر و مفاخر دانشگاه‌ها و بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری استفاده شود.

آموزش شیوه تدریس و منش استادی به اساتید جوان

وزیر علوم گفت: هما‌ن‌گونه مشاغل مختلف مانند پزشکی و مهندسی و.. نیاز به آموزش دارد تدریس در دانشگاه نیز علاوه بر تخصص در رشته تخصصی، به آموزش شیوه تدریس و شیوه معلمی نیاز دارد و وزارت علوم برای پاسخ به همین نیاز دنبال طراحی یک دوره آموزش سه ماهه برای اساتید جوان در بدو استخدام است و بعد از صدور حکم نیز به اساتید جوان یک پایه تشویقی می دهد ولی رسانه های بیگانه از این طرح برداشت نادرستی ارائه کردند.

 

لزوم رعایت فرهنگ اسلامی و شئونات محیط علمی

دکتر زلفی گل گفت: محیط علمی و دانشگاه فرهنگ وشئونات خود را دارد و همه باید حرمت محیط دانشگاه را حفظ و پوشش مناسب آن را رعایت کنند همان‌گونه که محیط های خانوادگی، شغلی، تفریحی، ورزشی و.. پوشش ویژه خودرا دارند.

گفتنی است در پایان این نشست از تعدادی از دبیران مناطق دهگانه روابط عمومی، کارشناسان فعال و دو تن از پیشکسوتان روابط عمومی دانشگاه‌ها تجلیل شد.

شایان ذکر است دکتر زلفی گل و هیئت همراه در بدو ورود به دانشگاه الزهر (س) به محل یادمان شهدای این دانشگاه رفته و با نثار فاتحه به مقام والای شهدا ادای احترام کردند.

دکتر علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، دکتر علی شمسی پور، مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه و دکتر فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای دانشگاه‌های پیام نور و فنی و حرفه ای از میهمانان ویژه این مراسم بودند.


در این آئین دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری با اعطای لوح سپاس از زحمات و خدمات آقای علی برزگر همکار روابط عمومی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران بعنوان پیشکسوت عرصه روابط عمومی قدردانی نمود.

در این لوح آمده است:

 


 


چهارشنبه ٢٨ ارديبهشت ١٤٠١ / شماره : ٢٦٦ /  تعداد نمایش :474