چاپ ارسال به دوست
دکتر نوشین بلورچیان: بنده به پدرم نه تنها به عنوان یک پدر و انسان موفق بلکه به عنوان یک شخصیت اثرگذار افتخار می کنم، کسی که تعهد، فداکاری، عشق و اخلاص را به درستی معنی نمودند و شاید همین، راز ماندگاری باشد.
در آئین نکوداشت و قدردانی از زحمات و خدمات ارزشمند علمی استاد دکتر سید محمد بلورچیان که روز نهم اردیبهشت ماه جاری در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار گردید خانم دکتر نوشین بلورچیان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(دارای دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه تبریز و دکترای PHD در رسته فارماسیوتیکس از دانشگاه علوم پزشکی تهران)، فرزند استاد دکتر سید محمد بلورچیان یکی از سخنرانان مراسم بود که بمدت 30 دقیقه بخوبی و با اقتدار در وصف پدر خود سخن گفت. وی اظهار داشت: بسم ا... الرحمن الرحیم به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور جان برافروخت درود و ادب و احترام، و عرض خیر مقدم حضور مقام عالی وزارت و معاونین گرامی، ریاست محترم فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، ریاست محترم پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، روسای محترم دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، اساتید معزز، پیشکسوتان عرصه شیمی و مهندسی شیمی، میهمانان و حضار ارجمند. در ابتدا خداوند را شاکر هستم که این فرصت را عنایت فرمود تا امروز در جمع اساتید بزرگوار و فرهیخته حضور پیدا کنیم برای بزرگداشت مقام شامخ معلم، که به نوعی تکریم علم و دانش است و یادآور جایگاه والای علم و معرفت و اندیشه، و همچنین برای نکوداشت خدمات کسی که تمام عمر پربرکت خودشان را عاشقانه در راه اعتلای علم و دانش این سرزمین صرف کرده اند. پیش از هر کلامی، سخن گفتن در این مراسم برای من کمی دشوار هست. چرا که هم به عنوان فرزند و هم به عنوان یک شاگرد در محضر اساتید، وظیفه سنگینی در این رابطه احساس می کنم. لذا با توجه به فضای این محفل، استدعا دارم عرایض بنده را از زبان یک شاگرد پذیرا باشید. استاد طی چند دهه فعالیت مستمر، در زمینه ها و عرصه های گوناگونی انجام وظیفه نموده اند، ولی قبل از هر چیز ایشان یک معلم هستند. معلمی با دانش و بینش لازم، که طی چند دهه هزاران دانش آموخته از کلاس های درس ایشان بهره برده اند و بسیاری از آن ها در حال حاضر از اساتید و محققین برجسته کشور و یا خارج از کشور می باشند. از دیدگاه بنده که افتخار حضور در کلاس های درس استاد را داشته ام، ایشان نه تنها به آموزش علم، بلکه به ایجاد آگاهی و معرفت توجه داشته اند. در حقیقت صرفا به انتقال اطلاعات اکتفا نمی کردند، بلکه سطوح بالاتری از آموزش را مدنظر داشتند. اعتقاد اینجانب بر این است که در واقع استاد، اندیشیدن را می آموختند که لازمه و بلکه نقطه آغازین هر حرکتی و پیدایش هر چیزی است. این ویژگی خاص است که جایگاه و منزلت والای معلمین و اساتید را موجب می شود، چراکه می توانند در سرنوشت جامعه ای موثر بوده و آن را ترسیم نمایند. وی گفت: در کنار آن، توجه استاد به امر پژوهش و فناوری بر کسی پوشیده نیست. عملکرد ایشان طی چند دهه در زمینه های مختلف از جمله نهادینه کردن فرهنگ پژوهش و گسترش آن نمایانگر اهمیتی است که ایشان به این موضوع قائل بوده و هستند. لازم می دانم در این جا عرض کنم که آغاز این حرکت به زمانی باز می گردد که دانشگاه ها صرفا رویکرد آموزشی داشته و هنوز موضوع تغییر ماموریت دانشگاه ها و تبدیل آنها از نسل اول به نسل دوم و سوم به شکل کنونی مورد توجه قرار نگرفته بود. امروزه اقدامات بسیار مهمی در این خصوص در سطح دانشگاه ها در کشور صورت گرفته و گام های موثری در این زمینه برداشته شده است، ولی آغاز هر حرکت و تداوم آن، علاقمندی، عزم و تلاش بسیاری را جهت عبور از موانع می طلبد. در آن مقطع زمانی، استاد نقش بسیار مهمی در این زمینه در حوزه شیمی داشته اند. پایه گذاری انستیتوی شیمی دانشگاه تبریز که بعدها به عنوان دانشکده شیمی تاسیس و راه اندازی شد، نمونه ای از اقداماتی بود که در همین زمینه به همت ایشان و سایر اساتید وقت گروه شیمی دانشگاه تبریز به اجرا درآمد. همچنین تاسیس انجمن شیمی و مهندسی شیمی ایران با همکاری استاد و جمعی از اساتید فرهیخته کشور در اوایل دهه شصت، شرایط مناسبی جهت گسترش دانش شیمی و ایجاد ارتباط و همکاری های علمی میان محققین رشته های مختلف شیمی را فراهم نمود. وی افزود: نوع نگاه و تفکر استاد در خصوص اهمیت علم و خصوصا علم شیمی، پژوهش و ضرورت آن در توسعه کشور، موجب گردید که پس از طرح موضوع تاسیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، با حمایت روسای محترم جمهور و وزرای محترم وقت علوم، تحقیقات و فناوری، با سختکوشی و پشتکار فراوان، و با اعتقاد به لطف الهی طی چندین سال در جهت نیل به این هدف تلاش نمایند. ایشان ضمن اعتقاد به لزوم بومی سازی فناوری های مورد نیاز کشور، نقش پژوهش های هدفمند بنیادی و کاربردی را در توسعه کشور بسیار مهم می دانند و در واقع نسبت به اثرگذار بودن نتایج تحقیقات علمی همواره تاکید دارند، به طوری که سال ها پیش از تاسیس پژوهشگاه، در کلاس های درس نیز گاه به این موضوع می پرداختند. لذا در فرآیند راه اندازی و فعالیت پژوهشگاه این مهم را هدف گذاری نموده و به جد دنبال کردند. در صحبت هایی که گاه با ایشان دارم، به استفاده از ظرفیت متخصصان و دانش آموختگان هم داخل و هم خارج از کشور، لزوم اجرای پژوهش در قالب تیم های تحقیقاتی، و توجه به پیشرفت های کلان در مسیر توسعه اعتقاد راسخ دارند. عشق، علاقه و اشتیاق فراوان ایشان در تمام مراحل پایه گذاری و فعالیت پژوهشگاه مثال زدنی بود، چرا که آن را نه صرفا به عنوان یک وظیفه اداری، بلکه بر پایه یک اعتقاد و تعهد قلبی انجام می دادند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: اکنون با توجه به جایگاه ویژه ای که پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران چه در کشور و چه در سطح بین الملل دارد، می توان اذعان نمود که ترسیم یک نقشه راه درست با درایت، خردورزی و دوراندیشی بر اساس تجارب و نگاه عمیق و همه جانبه، در کنار مجاهدت ها و تلاش های فراوان جمعی، نتایج بسیار پرباری را می تواند موجب شود که امروز شاهد یکی از آنها در کشور هستیم. فرصت را مغتنم می شمارم و از طرف استاد به عنوان آغازگر و بنیان گذار این حرکت ارزشمند، از زحمات تمامی کسانی که از نخستین مراحل پایه گذاری پژوهشگاه تاکنون در سطوح و مسئولیت های گوناگون، سهمی در دستیابی به این مهم داشته و دارند، تشکر و قدردانی نمایم، چرا که این دستاورد، نه نتیجه یک کار فردی، بلکه حاصل تلاش جمعی همه جانبه ای است که بدون آن رسیدن به مقصود میسر نمی شد. از حمایت ها و همراهی های مسئولین گرامی، وزرای محترم علوم، تحقیقات فناوری، معاونین و همکاران ایشان، اساتید، کارکنان، دانشجویان و همه همکاران این خانواده بزرگ که شاید برخی از آن ها امروز در جمع ما نباشند، از طرف استاد صمیمانه تشکر می کنم. در این قسمت از عرایضم اجازه می خواهم اشاره بسیار مختصری به ویژگی های شخصیتی استاد داشته باشم، هرچند شاید ایشان راضی به ذکر برخی موارد نباشند. و از خصوصیات پدر این است که همواره دغدغه ایران را دارند و همیشه تلاش نموده اند در مسیری گام بردارند که در جهت رفع گوشه ای از این دغدغه باشد و در نهایت بزرگی، عزت و استقلال کشور را در پی داشته باشد. از خصلت های بارز ایشان این است که هیچگاه تصمیماتشان محدود به زمان حال نیست. بزرگوارانی که با پدر همکاری داشته اند حتما تایید می فرمایند که ایشان فردی آینده نگر است، به طوری که حتی در طراحی پژوهشگاه، به بیان خودشان، بخش هایی را برای توسعه پژوهشگاه و استفاده نسل های آینده در عرصه های جدید علم شیمی مد نظر قرار دادند. خانم دکتر بلورچیان گفت: پدر همیشه به لطف و عنایت پروردگار امیدوار هستند که ناشی از ایمان و باور قلبی ایشان است. بنده هیچگاه پدر را خسته و ناامید ندیدم. از درس های مهمی که سعی کرده ام از ایشان بیاموزم، صداقت، مسئولیت پذیری و لزوم تلاش برای رسیدن به هدف بوده است. همیشه از دیدن دانشجویانشان که مراتب ترقی و پیشرفت را طی کرده اند بسیار خرسند می شوند، ضمن اینکه هیچگاه زحمات اساتید خود را فراموش نکرده و یاد آنها را همواره گرامی می دارند، از استادان خود در دانشکده داروسازی تبریز تا اساتید دانشگاه بوردو فرانسه. بنده به پدرم نه تنها به عنوان یک پدر و انسان موفق بلکه به عنوان یک شخصیت اثرگذار افتخار می کنم، کسی که تعهد، فداکاری، عشق و اخلاص را به درستی معنی نمودند و شاید همین، راز ماندگاری باشد. وی در پایان سخنانش افزود: لازم می دانم ضمن عرض تبریک ایام گرامیداشت مقام شامخ معلم خدمت اساتید گرانقدر، از مقام عالی وزارت، معاونین و همکاران ایشان، ریاست و اعضا محترم فرهنگستان علوم، ریاست محترم پژوهشگاه، اساتید برجسته، و سایر عزیزان و میهمانان ارجمندی که در این محفل حضور یافتند، نهایت سپاس و قدردانی را داشته باشم. همچنین از لطف و عنایت اساتید بزرگواری که چه با کلام پرمهر خود در مراسم امروز و چه با قلم شیوای خود در کتابی که به همت پژوهشگاه شیمی به چاپ رسیده، پدر و خدمات ایشان را مورد توجه و محبت خود قرار دادند، بی نهایت سپاسگزارم. در پایان از زحمات ارزشمند مسئولین محترم پژوهشگاه و بانیان و مجریان پرتلاش این مراسم پر شکوه، که مصادف با زادروز استاد است، نهایت تشکر و سپاس را تقدیم می کنم که از مدت ها پیش تا به امروز زحمات بسیاری را برای برپایی شایسته این مراسم تقبل نموده اند. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما سپاس.
سه شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٣ / شماره : ٥٣١ / تعداد نمایش :452